2014. július 26., szombat

Megkuktázhatóságoskodásainkról. Avagy a kukta reneszánsza a befőzés során.

Nagymamám nem is sejtette, micsoda kincset ad a kezembe. 

Akkor még én sem tudtam, hogy 2 napra rá már a leggyakrabban előszedett konyhai eszközök táborába áll az ócska főzőedény. Úgyis mondhatnám, hogy a kukta forradalmasította nálam a befőzés technikáját. Mondjuk ez így nem igaz, korábban egyáltalán nem is gyakoroltam ezt a tudományt. Mindenesetre bevált a dolog, mára én és a kuktám elválaszthatatlanok lettünk..azóta egy még régebbi darab gazdája lettem. Ez kicsit felgyorsította a folyamatokat. Ami valljuk be nem hátrány, ha 10-20-30 kg termést akarunk megőrizni az utókor-vagyis inkább a télidő- számára. A kitűzött 500 kg-ról nem is beszélve.

De hogy jön a kukta a befőttekhez? 

A lekvárok, befőttek titka a sterilitás. Műtői körülményeket azért nem egyszerű teremteni a konyhában.
Akármilyen ügyesen főzőcskézzük az üvegeket, rotyogtatjuk a lekvárt, egy-egy túlélő mikroorganizmus garantáltan marad valahol és akkor dobhatjuk ki az egészet pár nap múlva. Lehet tartósítószereket is használni, én nem szeretnék ezzel a lehetőséggel élni. A cukrot is próbáljuk elkerülni, csak egyes lekvárokba és szörpökbe teszünk. 

Hogyan tudjuk tehát leegyszerűsíteni a folyamatot és garantáltan tartóssá tenni az alkotásainkat?

Hőlégsterilizátorral!! Nincs a konyhádban? Nekem sincs, de a kukta is tökéletesen megteszi.
A lezárt edényből a gőz nem tud távozni, így egyre nagyobb nyomás és hő keletkezik, ami tutira elpusztít minden nem odavalót. A lezárt üvegeket csak beleállítom, háromnegyedéig töltöm vízzel, majd alágyújtok. Sípolás után még 15 percig kis lángon hagyom. Ezután mehet kihűlésig száraz dunsztba.

Amiket így lehet eltenni:

-lekvárok 
-mindenféle gyümölcs (víz-cukor-tartósítószer nélkül, üvegbe gyömöszölve)
-lecsó-paradicsom
-savanyúságok, uborka
-szörpök
-natúr, pépesített bébiételek

3 megjegyzés:

  1. Nagyon jó ötlet. Ki fogom próbálni. Eddig sütőben dunsztoltam, majd száraz dunsztba tettem. Az a kérdésem, hogy kuktával együtt, vagy a kuktából kivéve kell száraz dunsztba tenni. Gondolom, hogy kukta nélkül, de hátha mégsem?!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kukta nélkül, csak az ūvegeket. Szuper, évek óta csak kuktában dunsztolok!

      Törlés
  2. Rakhatom a kuktába az üvegeket egymás hegyé is vagy szigorúan egymás mellé?

    VálaszTörlés

Szólj hozzá! Neked milyen tapasztalatod van a témában?